U Bijeljini, kao i cijeloj Semberiji postoji bogata tradicija izrade nadgrobnih spomenika. Ovaj zanat se često prenosio s koljena na koljeno. Mladi su učili zanat od svojih očeva i djedova, ali su istovremeno usvajali nove, savremene metode, pa je stari zanat postao vid umjetnosti. Bar je tako bilo donedavno, jer je danas posao izrade nadgrobnih spomenika postao uglavnom samo biznis.
Kamenorezačke radnje u Bijeljini
Na samom području grada Bijeljina, ali i u okolnim mjestima je postojalo na desetine kamenorezačkih radnji. Kamenoresci su se trudili da isprate moderne metode izrade nadgrobnih spomenika, ali i da sačuvaju tradiciju, narodne i vjerske običaje podneblja u kome žisve i rade.
Vodilo se računa o svakom detalju. Nabavljale su se kvalitetne vrste granita, mermera i drugih materijala, kojim su majstori ovog zanata nastojali da zadovolje želje i potrebe svojih klijenata. Pored toga što su porodice preminulih imale mogućnost da u radnjama i izložbenim salonima vide njihove radove, kvalitet je uočljiv i na grobljima gdje autentičnim nadgrobnim spomenicima starim nekoliko desetina godina „zub vremena“ nije mogao da nanese štetu.
Dakle, vodilo se računa o svakom detalju, ne samo o vrsti ploče koja se postavlja i njenoj obradi, nego i o kvalitetnim dodatnim elementima, poput klupica, vaza za cvijeće, ukrasa kao što su slike, fotografije, natpisi i slično.
Nažalost, danas kamenorezačke radnje u ponudi imaju veoma šarenolik izbor kamena za nadgrobne spomenike, od kojih neki uopšte ne zadovoljavaju nekadašnje standarde industrije obrade kamena. Povrh svega, znanje i stručnost većine kamenorezaca koji su se pojavili poslednjih decenija su veoma upitni.
Izrada nadgrobnih spomenika u Bijeljini
Na grobljima u Bijeljini i okolini možete vidjeti spomenike izrađene od najkvalitetnijeg granita i mermera, stare nekoliko decenija, koji i danas izgledaju kao da su tek postavljeni. Razlog leži u tome što su izrađeni od izdržljivih materijala i što se nije štedilo na trudu i vremenu koje je neophodno da se granit obradi kako dolikuje.
Kao i u svakom poslu, i kamenorezačka djelatnost traži usavršavanje i investicije. Oni klesari koji vode računa o tome da svojim klijentima isporuče kvalitet i da isprate zahtjeve tržišta, neophodno je da nabavljaju nove mašine, opremu i alate za obradu kamena, koji će im olakšati i višestruko unaprijediti posao. Pored toga, bijeljinska regija se uvijek mogla pohvaliti odličnim kamenorescima, majstorima tog zanata, a tradicija se prenosila s generacije na generaciju, pa je dosta radnji u vlasništvu iste porodice dugi niz godina.
Ipak, kao i u svim gradovima u Bosni i Hercegovini, bijeljinski kamenoresci se bore sa nelojalnom konkurencijom. Primjećeno je da mnogi samozvani kamenoresci iz neznanja ili želje za brzom i lakom zaradom nabavljaju granit koji je veoma lošeg kvaliteta ili uvoze gotove, već izrađene spomenike, pa ih tako preprodaju klijentima po niskim cijenama.
Pojavom nekvalitetnog granita u mnogim kamenorezačkim radnjama, troškovi izrade nadgrobnog spomenika su se kod njih drastično smanjili i tako preuzimaju tržište nauštrb kvaliteta. Nadgrobni spomenici izrađeni od lošeg granita su svakako jeftiniji, i to je ono što naše ljude najviše privlači. Ipak, oni teško mogu da posluže svrsi za koju su predviđeni i da trajno sačuvaju uspomenu na preminulu osobu.
Kineski nadgrobni spomenici, koji su se pojavili na našem tržištu, zbog velike količine gvožđa koga imaju u svom sastavu s godinama mijenjaju svoj prvobitni izgled. Kamen požuti ili posivi usled različitih vremenskih uslova, a ploče nerijetko pucaju. Posebno je zabrinjavajuća praksa u nekim kamenorezačkim radnjama gdje sive granitne ploče drže potopljene u mašinskom ulju kako bi one upile ulje u sitne pore, sakrio nedostatke i posato tamniji. Taj kamen zatim predstavljaju kao kvalitetniji i naravno skuplji granit od koga izrađuju nadgrobne spomenike.
Uprkos svemu, naravno da u Bijeljini i okolini još uvijek mogu da se pronađu kamenoresci koji drže do obraza, kvaliteta i tradicije, i kojima glavni cilj nije da se zloupotrijebi tuga onih koji su izgubili dragu osobu. Kamenoresci koji insistiraju na kvalitetu su se trudili da zadrže uspostavljene standarde, ali su se suočili su se velikim problemima. Naime, stari zanat se pretvorio u isključivo biznis, gdje je zarada glavni imperativ. Smanjio se broj klijenata, a to se negativno odrazilo na posao. Troškovi materijala, plate radnika i visoki porezi prijete gašenjem velikog broja kamenorezačkih radnji koje drže do kvaliteta.
Zbog teške ekonomske situacije, porodice preminulih često biraju jeftinije opcije, tj. one radnje koje će im za što manje novca ponuditi što više. Najčešće, vremenom i sami shvate da su pogriješili, i da su taj delikatan posao nisu povjerili nekome ko ima iskustvo, znanje i koristi kvalitetan materijal za izradu spomenika.
Uvoz gotovih nadgrobnih spomenika iz Srbije
Dodatni problem u Semberiji je stvorio nelegalan uvoz spomenika iz susjedne Srbije. Naime, kamenoresci bijeljinske regije već godinama upozoravaju na taj fenomen. Kamenorezačke radnje u obližnjim gradovima u Srbiji mogu da ponude nadgrobne spomenike po nižim cijenama. Vjeruje se da je čak 50 odsto klesarskih radnji ugašeno zbog toga, a oni koji su ipak opstali bili su prisiljeni da otpuštaju radnike. Zato je Udruženje kamenorezaca zatražilo od lokalnih vlasti da zabrane firmama koje nisu registrovane na području grada i ne plaćaju poreze i dažbine državi da obavljaju kamenorezačku djelatnost na lokalnim grobljima.
Cijena
Cijena nadgrobnih spomenika u Bijeljini i semberskoj regiji može da varira zbog mnogo faktora. Najvažniji su izbor granita, dimenzije nadgrobne ploče ali i ostalih elemenata, kao i koliko koji kamenorezac naplaćuje svoj rad. Možemo navesti okvirne cijene koje ipak možda neće biti ni približno slične kao u kamenorezačkim radnjama koje posjetite.
Npr, nadgrobni spomenik sa dominantnim vjerskim simbolom krstom, dimenzija 95x55x7cm, izrađen od jablaničkog (nešto svjetlijeg) kamena, košta oko 500KM. Prosječna cijena nadgrobnog spomenika se kreće u rasponu 1500 – 2500 KM, sve u zavisnosti koliko i kojeg kamena će se utrošiti u njegovu izradu, i sve to ukoliko Vas kamenorezac ne prevari na ovaj ili onaj način. Najskuplji nadgrobni spomenici mogu da koštaju i preko 20 000 KM.
Kako smo već spomenuli, nemojte da Vam niska cijena bude glavna stavka pri izboru kamenoresca i kupovine nadgrobnog spomenika. Loš granit ili nestručno obrađen kamen će definitivno izgledati veoma loše kroz svega par godina, pa ako ste u prilici nemojte da Vam zbog par stotina evra neko proda nadgrobni spomenik koji će biti ruglo u groblju. Kao i bilo koji skup, kvalitetan proizvod, ako nadgrobni spomenik košta mnogo manje, to može da znači samo da nešto nije u redu. S druge strane, ima i onih klesarskih radnji i majstora koji svoje usluge naplaćuju po bezobrazno visokim cijenama.
Kako onda znati gdje naručiti izradu nadgrobog spomenika? Nažalost, to može da bude prava kocka ako ne poznajete dobro kamenoresca, njegovo znanje, iskustvo i obraz. Ono što možete jeste da lično posjetite više kamenorezačkih radnji i da se uvjerite u ozbiljnost i kvalitet obrade kamena. Zatim obiđite njihove spomenike koji su već postavljeni na grobljima i uvjerite se u kakvom stanju su posle par godina.
Pokušajte da razgovarate sa porodicama koje su naručivale te spomenike, oni će Vam iz prve ruke reći svoja iskustva vezana za kamenoresca, spomenik, cijenu, kvalitet.. Budite uporni i pažljivi, nadgrobni spomenik se naručuje obično jednom u životu, za velik novac. Potrudite se sada kako se kasnije ne bi kajali.